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NO.998 オープンキャンパスのために
For an Open Campus
7/29 Sat.
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グラハム・エラードとスティーブン・ジョンストンによる「オープンキャンパスのために」は、吉村順三が設計し1966年に開校した愛知県立芸術大学の校舎をロケ地として、2014年11月に4週間に渡って撮影された。16ミリフィルムで撮影された本作品は、巨大なドローイング作品と地形モデルを協働で制作する学生たちを通して、「学園空間」としての注目すべき建築に迫る映像作品である。 上映終了後、グラハム・エラードによるトークあり(日本語逐次通訳)

Shot over four weeks in November 2014 on the campus of Aichi University of the Arts in Nagoya, Japan, designed by Junzo Yoshimura and opened in 1966, Graham Ellard and Stephen Johnstone's film ‘For an Open Campus’ explores the remarkable architecture of this 'campus world' through a 16mm camera and through the work of a group of students as they produce a large drawing and model landscape. Q&A session with Graham Ellard after a screening.


    受付 Door

  • 一般700円/会員500円
  • General 700 yen, Members 500 yen

    タイムテーブル Schedule

日付 20:00
7/29


オープンキャンパスのために

監督:グラハム・エラード、スティーブン・ジョンストン
16ミリ/28分/2015-16


For an Open Campus
A film by Graham Ellard & Stephen Johnstone 16mm/28min./2015-16


2014年10月から11月にかけて撮影された「オープンキャンパスのために」は、吉村順三が設計し1966年に開校した愛知県立芸術大学の壮大な建築と学園空間に注目し、キャンパスライフの日常を日記調に観察した作品である。
16ミリフィルムを用い固定と手持ちの両方で撮影された作品は、つぶさに捉えられる日々の偶然を大いに盛り込み、学生が講義室とアトリエの間を歩いたり簡易の小屋を解体したりする光景、また、学園祭用に装飾された食堂の様子などを映し出す。日々の大学生活のシーンと並行して、学生たちがグループで大学校舎の巨大ドローイングと地形モデルを共同制作する様子が長時間映される。そこでは、学生たちは集中し、静かに没頭して制作に取り組む。これらのシーンは、強い日差しの下、寄りで撮影され、完全に没頭する学生の様子を捉えている。
また、本作品は建築の幾何学的な構成や視線及び動線の設計にも注目し、吉村が遊びの要素として取り入れた視差・同時性・複数性・常時的に変化する景色を映像によって強調する。それらを構成する建築的フレームの要素となるのは、カバーで覆われた通り道、ピロティー、巨大な講義室などであり、曖昧で流動的な身体経験を促すように設計されている。映像はこれらの建築的言語を利用し、形式的な関係性を追求する。それは簡単に言えば、内と外の関係であり、主には景色、フレームの間隔、空白、囲い、しぼり、物体の関係である。
校舎の建築は大変素晴らしく、メインの講義室は起伏の激しい土地に生息する多足動物のようにも見えるが、吉村は建築の最終的な成功は使い手に委ねられると言っている。
「私にとっての幸せは、自分の設計した建物が住人のいい暮らしにつながることである。黄昏れ時に一軒家に通りかかり、その家が明かりで満たされ、家族が日々の生活を楽しんでいると感じるとき、建築家にとってこれ程の幸せはないのではないか?」
本作品はこの建築の歴史的に重要な時期に撮影された。静かに佇む校舎は徐々に周辺の木々や植物と同化しながら大規模な改築工事を迎えようとしているが、それとは関係なく、アカデミズムの学園生活は続いていく。
「オープンキャンパスのために」は以下に列記する関係各位の寛大な協力を得て制作された。

愛知県立芸術大学
グラハム財団(米国、シカゴ)
エレファント・トラスト(英国、ロンドン)
ロンドン大学ゴールドスミス・カレッジ(英国、ロンドン)
ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズ(英国、ロンドン)

Shot over the months of October and November 2014 on the campus of Aichi University of the Arts in Japan, ‘For An Open Campus’ is an immersive diary-form film that explores the extraordinary architecture and everyday social life of this campus world designed by Junzo Yoshimura and opened in 1966.
Shot on 16mm film and employing both static and roving hand‐held cameras the film revels in an accumulation of incidental quotidian detail, from students walking between lecture hall and studio, to students dismantling the hand‐made and makeshift huts and canteens constructed for a festival. This activity is interwoven with extended sequences of a small group of students working together; focused, silent, and completely immersed in the making of a large‐scale drawing and model landscape of the campus itself. Filmed close‐up in flooding sunlight these sections of the film are a study in total absorption.
At the same time, the film draws attention to the formal organisation of the buildings and the centrality of orchestrated sight lines and paths of circulation. The emphasis here is on the way Yoshimura played with parallax, simultaneity and multiple and constantly changing views ‐ constructed in particular through the frames provided by the canopied walkways and the piloti of the massive raised lecture building ‐ in order to produce an experience of the campus as a set of ambiguous and changing relationships. Drawing on this vocabulary, the film is structured around a number of simple formal relationships: in general between inside and outside; in particular between vistas, frames intervals, voids, enclosures, apertures and solids.
While the architecture of the campus is extraordinary, the main lecture theatre looking like a massive multi‐legged animal moving through the undulating landscape, Yoshimura claimed that the ultimate success of a design resided in the way people used a building:
“I am gladdened when I have completed a building and can see people having a good life inside it. To walk past a single house at twilight, with bright light shining inside the house, being able to sense that the family enjoys their daily life; isn’t that the most rewarding moment for an architect?”
The film captures the campus at an extraordinary moment in its history. Poised for change it awaits a major re‐building programme ‐ the estate in gentle neglect as plants, trees and wildlife slowly encroach, while academic and social life continues regardless.

‘For an Open Campus’ was produced with the generous support of:
Aichi University of the Arts, Nagoya, Japan.
The Graham Foundation, Chicago, USA.
The Elephant Trust, London.
Goldsmiths University of London.
Central Saint Martins, University of the Arts London.

Graham Ellard and Stephen Johnstone
As artists Graham Ellard and Stephen Johnstone have collaborated since 1993. Their large-scale video installations and 16mm films, concerned with the parallels between film and architecture have been exhibited internationally in museums and galleries including; MoCA, Sydney; Tate Liverpool; Centre Georges Pompidou, Paris; Chicago Architecture Foundation; Rotterdam International Film Festival. Recently their films have been included in Glass! Love! Perpetual Motion! Anthology Film Archives, New York; Assembly: A survey of recent artists’ film and video in Britain 2008-2013, Tate Britain; The Syndrome of Influence, Triennale Design Museum, Milan; as parallel exhibitions in the Aichi Triennale, Nagoya, and the Setouchi Triennale, Japan; The Laszlo Moholy Nagy Retrospective, The Guggenheim Museum, New York.

Since 2007 they have worked exclusively in 16mm film to explore specific built locations - typically modernist and often ‘visionary’ - at times combined with archive material, drawings, models and studio recreations. Concerned with the altered forms of attention, and the resulting intensity of looking, that comes from using a lens to frame and magnify architectural details and fleeting atmospheric effects Ellard and Johnstone’s films employ the film camera as a resolutely analogue investigative tool to articulate architectural space as the intersection of planes, vistas, apertures and screens. Their films emphasize the ability of the camera to produce ambiguities of scale, depth or shallowness and are fascinated by the play of multiple reflection, prismatic refraction and naturally occurring super-imposition as light penetrates architectural space.
They also write together and their book Anthony McCall: Notebooks and Conversations was published in March 2015 by Lund Humpries, London and New York/Kustmuseum St Gallen, Switzerland.

www.ellardjohnstone.com


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